Jak nie stać się ofiarą internetowego oszusta

Jak nie stać się ofiarą internetowego oszusta

  • kupuj w sprawdzonych sklepach i portalach internetowych,
  • loguj się na konto sklepu internetowego w znanym, zabezpieczonym i sprawdzonym miejscu,  w tym celu unikaj ogólno dostępnych punktów do  Internetu,
  • sprawdź jakie formy zapłaty umożliwia sprzedawca oraz czy jest wskazany adres i numer telefonu pod który w razie wątpliwości możesz zadzwonić,
  • sprawdzaj opinie o sprzedawcy i sklepie, w którym masz zamiar kupować,
  • unikaj zakupów oraz sprzedaży przedmiotów poza aukcją, wówczas dochodzenie swoich praw jest utrudnione,
  • unikaj zakupów przedmiotów o rażąco zaniżanej cenie, gdyż mogą one pochodzić z przestępstwa, 
  • zachowaj korespondencję ze sprzedawcą, gdyż będzie ona stanowić dowód w sprawie,
  • płacąc kartą kredytową upewnij się, że połączenie jest bezpieczne (na dole strony internetowej powinien pojawić się symbol zamkniętej kłódki)
  • nigdy nie udostępniaj swoich haseł,

Jeśli mimo dochowania ostrożności zostaniesz oszukany zgłoś ten fakt na Policję. Nie zapomnij wtedy zabrać dokumentacji związanej z transakcją  takich jak:

  • datę i numer aukcji, jej przedmiot oraz wylicytowaną cenę,
  • nazwę konta (nick) sprawcy oszustwa oraz jego adres e-mailowy,
  • sposób kontaktu ze sprzedającym: jego e-mail, numer telefonu, adres,
  • sposób dokonania zapłaty: przelew na konto bankowe, płatność za pobraniem.

Kolejnym sposobem w jaki sprawcy pozyskują pieniądze odbywa się poprzez kradzież naszej tożsamości. Niejednokrotnie nie zdajemy sobie sprawy, że sami ułatwiamy sprawcy pozyskanie informacji na nasz temat, które on umiejętnie wykorzystuje. Problem dostrzegamy dopiero wtedy, gdy na przykład do domu przychodzi informacja o konieczności zapłacenia faktury za rzeczy, których nie nabywaliśmy. Dlatego też przypominamy:

  • nie udostępniaj danych osobowych niepowołanym osobom;
  • staraj się niszczyć wszystkie dokumenty, na których znajdują się Twoje dane – wyrzucając je do kosza, udostępniasz je innym osobom;
  • nie zgadzaj się na spisywanie danych z dowodu przez niepowołane osoby;
  • nie zostawiaj swoich  dokumentów w depozycie – na przykład wypożyczając sprzęt sportowy;
  • korzystając z Internetu stosuj aktualne oprogramowanie antywirusowe;
  • sprawdzaj znak „kłódeczki” podczas logowania się na konto internetowe (symbol szyfrowanego połączenia);
  •  zmieniaj hasła do kont i profili w Internecie, co najmniej  raz na trzy miesiące;
  • otrzymując email o konieczności weryfikacji konta bankowego, który odbywa się poprzez kliknięcie na link  znajdujący się w przesłanej wiadomości i zalogowanie się w ten sposób na swoje konto, nie korzystaj z tego. Pamiętaj, że sprawcy posługują się identycznymi stronami, jak te z naszego banku;
  • w przypadku zagubienia dokumentu tożsamości lub jego kradzieży jak najszybciej  zastrzeż go  w najbliższym banku lub poprzez wcześniej założone konto w Biurze Informacji Kredytowej;

Pamiętajmy, że dane  pozyskiwane są na wiele różnych sposobów, z wykorzystywaniem różnych środków technicznych, teleinformatycznych, jak i socjotechniki.  Takie pozyskiwanie danych w nielegalny sposób ma na celu naruszenie naszych dóbr osobistych bądź osiągniecie korzyści majątkowej. Dlatego, gdy zawierając umowę podajemy przez telefon bądź drogą elektroniczną swój pesel i numer dowodu osobistego, nie zdziwmy się, gdy zostaniemy poinformowani o konieczności spłaty kredytu, w związku z zawarciem umowy kredytowej.

Powrót na górę strony